Dag 10 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bianka Zijl - WaarBenJij.nu Dag 10 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bianka Zijl - WaarBenJij.nu

Dag 10

Door: Bianka

Blijf op de hoogte en volg Bianka

05 Mei 2015 | Australië, Cairns

Ik kijk al dagen uit naar deze dag. Dit gaat absoluut een hoogtepunt worden van deze vakantie. Vandaag gaan we naar het Great Barrier Reef!
Voor wie het niet kent, het Great Barrier Reef is met zijn lengte van meer dan 2000 km het grootste koraalrif ter wereld. Er zijn ongeveer 700 koraaleilanden die als groene en goudgele stipjes langs de Australische oostkust zijn uitgestrooid. Het rif bestaat uit meer dan 600 verschillende soorten koraal, meer dan 1500 soorten vis en ongeveer 4000 soorten weekdieren. Met recht dat het gezien wordt als achtste wereld wonder. Helaas staat het nog niet op de Unesco werelderfgoed lijst omdat de Australische regering er te weinig aan doet om het reef te behouden. De laatste 27 jaar is het reef met meer dan de helft afgenomen! Grootste oorzaak het bouwen van havens, de chemische stoffen die vrijkomen door de landbouw en het toerisme. Dus ja indirect werk ik, met jaarlijks nog zo'n twee miljoen andere bezoekers mee aan de afbraak van het Great Barrier Reef. Beetje dubbel.....
Maar goed wij vertrekken vandaag per catamaran naar het Moore Reef op zo'n twee uur varen vanuit de haven van Cairns.
Een ideale dag! Strak blauwe lucht, weinig wind en een heerlijke temperatuur van zowel lucht als water.
Bepakt met zwemspullen, onderwatercamera en heel veel factor 50 varen we om 8.30 de haven uit.
Tijdens de boottocht kan je je opgeven voor allerlei activiteiten; snorkeltour, verschillende duiken en helikopter vluchten boven het reef. En hoewel we wel heeeel erg graag weer een keer met flessen op onze rug naar beneden zouden willen gaan besluiten we om met z'n vijfjes op eigen gelegenheid te gaan snorkelen. Uit ervaring weten we dat ook tijdens het snorkelen heel veel te zien is. En zeker voor de kinderen een geweldige belevenis zal zijn! Dus dat gaat zeker goed komen.
Bij aankomst op het Reef meert de boot aan bij een groot platform waar we de rest van de dag verblijven en ons aan niets zal ontbreken. We gaan op zoek naar de snorkel uitrusting en leggen aan Kris, Niek en Imke uit wat ze moeten doen om zoveel mogelijk te zien. Ze kunnen niet wachten om de wereld onder water te ervaren.
Kris is zoals altijd haantje de voorste en na zijn eerste hoofd met snorkel onder water ervaring komt hij hoestend en proestend boven water en komt haast niet uit zijn woorden van enthousiasme: " hij zag een vis". Nou jongen ik kan je vertellen dat zal niet de laatste zijn vandaag!!
Tis voor alle drie even wennen, maar al snel hebben ze de smaak te pakken. Ze weten niet waar ze moeten kijken zoveel is er te zien. Imke zwemt voor mij en op nog geen 1,5 meter zwemt er ineens een Giant Maori Wrasse ( Napoleon vis) van meer dan één meter haar richting in. Ik had haar hier al voor gewaarschuwd maar ze schrikt zich een hoedje en weet niet hoe snel ze boven water moet komen. Ze is echt geschrokken en moet zich er toch even van laten overtuigen dat deze vis echt niets doet. Dus even later gaat ze weer vol goede moed met haar hoofd onder water en door haar enthousiasme is ze maar moeilijk bij te houden. Na zo'n 45 minuten in het water te hebben gelegen en het klappertanden niet meer te onderdrukken is haal ik haar met tegen zin uit het water. Eerst maar even warm worden en straks weer een keer.
Eenmaal de energie weer aangevuld stappen we in de glasbodem boot. De naam zegt het al. We nemen plaats beneden in de boot waar grote ramen weerszijde zitten en je het leven onder water, droog kunt bekijken. We krijgen uitleg over de verschillende soorten koraal, vissen en het reef. Erg interessant!
Na een half uur rond te hebben gevaren zijn we weer terug bij het platform en wordt er een uitgebreide lunch geserveerd.
Na het eten gaan maken we ons klaar voor nog een snorkel ervaring. Dit keer trekken de kinderen toch maar een shorty aan om wat warmer te blijven in het water en zo optimaal te kunnen genieten.
Imke heeft haar angst overwonnen en gaat op jacht naar de grote Napoleons vis. Haar jacht wordt zeer zeker beloond!! ( zie de foto's)
Aan het einde van de middag varen we moe maar met een hele mooie ervaring rijker terug naar de haven.
Wat een ongelooflijke indrukwekkende dag!!!

• 05 Mei 2015 - 19:49

Janneke:

Potjedorie wat ontzettend heldhaftige kids hebben jullie!!! Wat gaaaaf zeg en wat een ervaring, top!!!!!! Geniet nog na van deze mooie dag op naar weer een mooie dag!!! X

• 05 Mei 2015 - 22:08

Lenny Van Zijl:

Wat een geweldige ervaring Wat zullen jullie veel te vertellen hebben op school Ik denk dat alle kinderen jaloers worden .Wat een grootse vakantie veel plezier liefs oma(van zijl)

• 07 Mei 2015 - 09:49

Mark Verhees: