Dag 18 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bianka Zijl - WaarBenJij.nu Dag 18 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bianka Zijl - WaarBenJij.nu

Dag 18

Door: Bianka

Blijf op de hoogte en volg Bianka

13 Mei 2015 | Australië, Sydney

De wekker gaat vanochtend om 7.15.
Audrey en Robyn zullen hier om 9.00 zijn en gezamenlijk nemen we de bus naar het station en daar zullen we ons bij Brenda voegen die al een station eerder de trein heeft gepakt en zullen we met z'n allen naar de Harbour Bridge gaan. Het is stralend weer maar fris.
Rond de klok van elf zijn we op de plaats van bestemming. Vanuit Kirribilli hebben we een schitterend uitzicht over de stad met de gigantische hoge gebouwen en uiteraard het Sydney Opera House en the Harbour Bridge. Het zijn de kenmerken van de stad maar wat blijven ze indrukwekkend. Nu ook weer, ik zie ze voor de derde keer en het blijft gewoon een kippenvel momentje!!!
Wat ons opvalt is dat er zeker een stuk of vijf helikopters van verschillende televisiezenders bijna een uur lang rond de brug op en neer blijven vliegen. We kijken of er een luxe jacht oid de haven binnen vaart maar dat is niet het geval. We denken dat er een beroemd iemand de Harbour Bridge gaat beklimmen. Onder de brug door lopen we via Milsons Point naar het Luna park. Daar even rond gekeken en dan lopen we terug waar we via de trap op het eerste pylon aankomen en we zo over het voetpad naar de andere kant van de brug kunnen wandelen. Hoe hoger we komen hoe mooier het uitzicht. Onderweg komen we iemand van de security tegen. We vragen waar al die helikopters voor zijn en waarom het verkeer zo ontzettend druk is op de brug. Dat het druk is, is normaal maar op dit tijdstip van de dag staat er normaal gesproken geen file. We krijgen te horen dat vanavond de film Mad Max: Fury Road in wereldpremière gaat hier in Sydney en dat de hele crew hierbij aanwezig zal zijn omdat de film voornamelijk in Australië is opgenomen. Ze zijn nu promotiefilmpjes aan het maken in de haven waar een van de drukste wegen door Sydney voor vier uur lang is afgesloten. En dat is te merken..... Bij het Sydney Opera House staan verschillende voertuigen uit de film opgesteld en vanaf de brug kunnen we dat zien. Net als verschillende plaatsen waar filmopnames plaats vinden.
Als we aan de overkant van de brug aankomen koop ik een kaartje om samen met de kinderen het eerste pylon van de brug te beklimmen. Van daaruit heb je een van de mooiste uitzichten over de haven en is er een ruimte ingericht over de bouw en historie van de brug. Wat ik me nu eigenlijk pas besef is dat de historie van Australië, vergeleken met die van bijvoorbeeld Nederland nog zo relatief jong is. Gebouwen hier zijn vaak niet ouder dan tussen de 130 en 150 jaar dit komt omdat Australië pas ontdekt is in 1606, herontdekt in 1770, tot halverwege de 18de eeuw dienst gedaan als strafkolonie voor Engelse gevangenen en pas vanaf die tijd, toen het goud werd ontdekt, populair geworden onder de vrije burgers. Vanaf toen werden er pas gebouwen gebouwd die tot op de dag van vandaag te zien zijn.
Zo had ik het idee dat de Harbour Bridge al veel ouder moest zijn, maar de brug werd pas in 1932 officieel, na een bouw van 7 jaar, geopend. Dus de brug is nog geen 100 jaar oud. Maar dat maakt het er niet minder spectaculairder om. Het is een knap staaltje bouwwerk!!
We lopen via The Rocks, het oude gedeelte van Sydney, over Circular quay naar het centrum om iets te eten. Het is al 13.30 en een bakkie en een broodje gaan er wel in.
Daarna lopen we via de Opera Quays richting het Opera House, niet om dit te gaan bekijken maar op het plein ervoor staan de voertuigen van de film Mad Max opgesteld en dat willen de jongens maar al te graag met eigen ogen aanschouwen. En ik moet toegeven, ook al zijn het niet echt mijn genre films, het is wel gaaf om te zien.
Het aanschouwen is niet van lange duur, de lucht was al aardig zwart aan het worden en een wolkbreuk barst open boven de stad. Wat een contrast in nog geen uur tijd van een strak blauwe lucht naar haast zwarte lucht.
We lopen naar de bushalte waar we de bus huiswaarts nemen. Een ritje van bijna 1,5 uur met dit weer en in de spits. De kinderen benutten deze tijd uitstekend om de energie weer op te laden.
Bij tante Betty thuis wacht een lekkere maaltijd. Tomatensoep, spaghetti en ijs toe.
Deze avond liggen de kinderen er redelijk bijtijds in. Morgenochtend tot 10.00 geen bijzonderheden dus even lekker bijtanken.

• 13 Mei 2015 - 17:46

Janneke:

Je kunt het bijna geen vakantie noemen zoveel dat er door jullie ondernomen wordt! Logisch hoor maar pfffff vraag nog maar paar weken extra voor de kids zodat ze ff uit kunnen rusten!!!!! Veel fun nog en weer! Dikke x

• 13 Mei 2015 - 17:47

Janneke:

Geweldige foto's ook weer!